İSTANBUL'DAN HABERİNİZ OLSUN. OKUYUN, KEŞFEDİN İSTANBUL'U YAŞAYIN...

Erişilebilir hizmetlerle İstanbul Havalimanı’nda yolculuk daha kolay

yazar Melisa Karadeniz

İstanbul Havalimanı’nda otizm, serebral palsi, görme engeli ile hareket kısıtlılığı gibi farklı zorluklar yaşayan insanlar için havalimanı kapısından uçuş kapılarına kadar engelsiz ulaşım sağlanıyor. Farklılıkları önemseyen İstanbul Havalimanı, tüm misafirlerine kesintisiz, erişilebilir ve bağımsız bir havalimanı deneyimi sunmak için “Erişilebilirlik Deklarasyonu”na 32 paydaşıyla beraber imzasını attı.

İstanbul Havalimanı’nda farklı gereksinimleri olan misafirler için ihtiyaçlar belirlenirken, misafir odaklı bakış açısıyla her bir temas noktasındaki deneyimin iyileştirilmesi hedefleniyor.  “Erişilebilir Seyahat Deneyimi” İstanbul Havalimanı Otoparkı’ndan başlıyor. İstanbul Havalimanı otoparkında her kat ve otopark bölgesinde giriş kapılarına ve asansörlere yakın konumda engelli araç park yerleri bulunuyor.

ERİŞİLEBİLİR HİZMETLER HER NOKTADA

Otoparkta her tuvalet bölgesinde erişilebilir tuvaletler yer alıyor. Havalimanı girişinde giden yolcu katında 1, 3 ve 7. giriş kapılarının karşısında bulunan engelli yolcu indirme-bindirme noktaları ile misafirlerin erişilebilir kapılara yakın noktalardan araçtan indirilmelerine olanak sağlanıyor. Anadolu Ajansı’ndan İzzet Taşkıran’ın haberinde, havalimanı giriş kapıları öncesinde bulunan asistan çağrı telefonları ile havayollarından asistanlık hizmeti talep eden misafirlerin terminale girmeden bu hizmeti alabilmelerine olanak sağladığından da bahsediliyor.

GÖRME ENGELLİLER İÇİN HİSSEDİLEBİLİR YÜZEY UYGULAMASI

İstanbul Havalimanı’nda beyaz baston kullanan görme engelli misafirler için her alanda hissedilebilir yüzey uygulaması bulunuyor. Giriş kapılarında başlayan kılavuz yollar güvenlik noktalarında engelli yolcu öncelikli geçişlerden geçerek misafirlere güvenlik noktasında da kesintisiz bir hizmet sunuluyor.

ÖZEL YOLCU HİZMET NOKTALARI

Havalimanına giden yolcu katı check-in bölgesinde ihtiyaç duyan bireyler için “Özel Yolcu Hizmet Noktası” bulunuyor. Check-in işlemlerinden önce daha sakin bir alana ihtiyacı olan, elektrikli tekerlekli sandalyesini şarj etmek isteyen misafirler kapı öncesindeki telefonu kullanarak bu odalardan faydalanıyor.

İŞİTME ENGELLİLER İÇİN SESLİ CANLI DESTEK

İstanbul Havalimanı danışma noktalarında, işitme cihazı kullanan misafirlere indüksiyon döngü sistemleriyle destek oluyor. İşitme güçlüğü yaşayan ve işitme cihazı kullanan misafirler için terminaldeki tüm asansörlerde, danışma masasında indüksiyon döngü sistemi bulunuyor. Havalimanı terminalinde bulunan dijital danışma kioskları ile misafirlere hizmet, mekan sorgulama, uçuş bilgi alma ve rota çizme desteği sunulurken, misafirler bir temsilciye bağlanarak sesli ve görüntülü canlı destek alabiliyorlar.

GÖRME ENGELLİLER İÇİN BRAİLLE ALFABELİ PANOLAR

Görme güçlüğü yaşayan misafirler için gelen ve giden yolcu katı terminal girişine yakın noktalardaki danışmalarda, kat bilgilerini, katta verilen hizmetleri içeren “Braille alfabeli” panolar bulunuyor. Bunlarla beraber asansörlerdeki kat bilgilendirme tabelalarında ve tuvalet tabelalarında da “Braille alfabesi” misafirlere sunuluyor.

“ÇOK ÖZEL MİSAFİR KARTI” UYGULAMASI

İstanbul Havalimanı’nda sese, kalabalığa duyarlı olan, daha sakin bir alana ihtiyaç duyabilen otizm, down sendromu ya da serebral palsili misafirlerin havalimanı süreçlerini kolaylaştırmak için “Çok Özel Misafir Kartı” uygulaması yer alıyor. Özel misafirler bu kart ile İstanbul Havalimanı’nda biri iç, biri dış hatlarda olmak üzere iki adet bulunan “Çok Özel Misafir Odaları’na giriş yapabiliyor.

Bu odalarda misafirlerin uçuş öncesi keyifli zaman geçirebileceği dinlenme alanları, özellikle çocuklara yönelik oyuncaklar, televizyonda çizgi film gösterimi ve uçuş bilgi ekranları bulunuyor. Bunların yanında herhangi bir kriz durumunda kullanılmak üzere duvarları yumuşak zeminle kaplanan küçük sessiz odalar da bu özel alanın içinde yer alıyor.

MOBİL UYGULAMA İLE UÇUŞ KAPILARINA ENGELSİZ ULAŞIM

“İstanbul Airport” mobil uygulamasının erişilebilirliği için de çalışmalar yürüten İstanbul Havalimanı, uçuşu takip etme özelliği ile misafirlerin uçuşları hakkındaki güncel bilgiyi telefonlarından anlık bilgilendirme olarak almalarına olanak sağlıyor. İç hatlarda bulunan hissedilebilir erişilebilir rota ile beyaz bastonlu görme yetisi olmayan misafirler danışma noktalarından uçuş kapılarına kadar engelsiz bir şekilde ulaşabiliyor.Bulundukları konumu öğrenebiliyor ve ‘etrafımda ne var’ özelliği ile telefonlarını tuttukları yönde ne olduğu hakkında bilgi alabiliyor.

ERİŞİLEBİLİR TUVALETLER

Her tuvalet bölgesinde bulunan erişilebilir tuvaletlerin yanında giden yolcu katı iç hat ve dış hat bölgelerinde yüksekliği ayarlanabilir yatak ünitesi bulunan yetişkin alt değiştirme odaları yatarak alt değişimi ihtiyacı duyan misafirlere hizmet veriyor. İstanbul Havalimanı’nda, bagaj alım noktasında da engelliler için uygulamalar mevcut. Bagaj bantları etrafında ayrılan öncelikli bagaj bekleme alanlarıyla engelli misafirler için daha sakin bir alanda bagajları bekleme imkanı sağlanıyor.

İlgili Haberler